kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حملات دقیق، بی‌وقفه و کوبنده حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی



سرویس خارجی-
حزب‌الله لبنان همچنان به حملات بی‌وقفه و شبانه‌روزی خود ادامه می‌دهد؛ حملاتی که به گفته رهبر انصارالله یمن، دقیق، هدفمند و ویرانگر است. در آخرین حملات، مقاومت لبنان در کمین‌های پیچیده خود نظامیان اسرائیلی را در نقاط مرزی «رویسات العلم» و «المالکیه» غافلگیر و هلاک کرد.
در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه 1402 برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای را با نام «طوفان‌الاقصی» علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس انجام دادند و ضربه‌ای مهلک، تاریخی و مرگبار به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام روزنه‌های گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه با سلاح‌های آمریکایی کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی- به بهانه دفاع از خود-عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. حزب‌الله لبنان (فردای عملیات طوفان‌الاقصی) و مقاومت اسلامی عراق (به فاصله چند روز پس از آن) در حمایت از مردم غزه وارد میدان شدند و رژیم آپارتاید اسرائیل و حامی اصلی آن، یعنی آمریکا، را زیر فشار بی‌سابقه‌ای بردند که همچنان با قوت ادامه دارد. کمی بعد هم مقاومت اسلامی یمن به جریان عملیات‌های علیه رژیم آپارتاید اسرائیل پیوست و کارزار دریایی بی‌نظیری را آغاز کرد تا فشارها مضاعف شود و «طوفان‌الاحرار» کامل شود. حالا تقریبا روزی نیست که صهیونیست‌ها، روزانه آماج حملات سنگین، مؤثر و دقیق مقاومت حزب‌الله، انصارالله، یمن یا عراق قرار نگیرد.
کمینی پیچیده‌! 
مقاومت اسلامی لبنان دیروز اعلام کرد که رزمندگان آن، ساعت ۲۳:۱۰ پنج‌شنبه‌شب در نزدیکی پایگاه «رویسات العلم» در تپه‌های کفرشوبا در لبنان، «کمین پیچیده‌ای» را تدارک دیدند که از طریق آن «یک کاروان مکانیزه اسرائیلی» را هدف قرار دادند. در بیانیه کوتاه مقاومت که بامداد جمعه منتشر شد، حزب‌الله لبنان مسئولیت عملیات را برعهده گرفت و توضیح داد که مبارزان آن کاروان صهیونیست‌ها را با «موشک‌های هدایت‌شونده، توپخانه و سلاح‌های راکتی» هدف قرار داده‌اند. در جزئیات بیشتر، مقاومت لبنان فاش کرد که زمانی که کاروان به نقطه کمین رسید، «با سلاح‌های هدایت‌شونده، توپخانه و موشک هدف قرار گرفت که منجر به انهدام ۲ خودروی آنها شد.» منابع المیادین نیز فاش کردند که یک کامیون نظامی متعلق به گردان ۱۲ در تیپ گولانی رژیم صهیونیستی در میان نیروهای مکانیزه صهیونیستی بود که در نزدیکی مقر رویسات العلم در کمین مقاومت قرار گرفت. مقاومت لبنان همچنین تاکید کرد که دشمن اسرائیلی برای ایجاد پرده دود جهت بیرون کشیدن تلفات از محل و پاکسازی آنجا تلاش کرد.(!)
شیرجه پهپادها به پایگاه توپخانه‌ای
حزب‌الله لبنان پنجشنبه نیز بیانیه‌ای صادر و اعلام کرده بود، مقر توپخانه‌ای «عین مرگلیوت» در شمال فلسطین اشغالی را با پهپاد و با دقت هدف قرار داده است. 
اما این همه ماجرا نبود. خبرنگار الجزیره همان روز پنج‌شنبه گزارش داد: سه موشک از لبنان به سمت پایگاه‌های صهیونیستی در الجلیل غربی (شمال فلسطین اشغالی) و هفت موشک نیز از جنوب لبنان به سمت پایگاه صهیونیستی «الزبدین» در مزارع اشغالی شبعا شلیک شده است. همچنین خبرنگار المیادین در جنوب لبنان گفته بود: «حزب‌الله یک نقطه در اطراف پایگاه «الضهیره» را هدف قرار داده است.» رسانه‌های صهیونیستی هم با اعلام این که «صدای آژیر خطر در عرب العرامشه و مناطقی در الجلیل غربی و... به دلیل احتمال نفوذ پهپاد به ‌صدا درآمده است»، صحت این اخبار را تایید کردند. در حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه ارتش اسرائیل در مزارع اشغالی شبعا، راننده یک کامیون نظامی به هلاکت رسید تا شمار نظامیان صهیونیست کشته‌شده در مرز لبنان از ابتدای جنگ غزه به۲۰ تَن افزایش یابد. سخنگوی ارتش اشغالگر هم از وقوع «یک حادثه امنیتی سخت» در مرزهای لبنان و تبادل آتش بین نیروهای حزب‌الله و نظامیان صهیونیست در مزارع اشغالی شبعا و اعزام بالگرد به منطقه برای جابه‌جایی اجساد و مجروحین خبر داد!
ضربت شست انصارالله
سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم، گزارشی خواندنی از عملکرد کشورش طی 200 روز گذشته در مواجهه با صهیونیست‌ها داده است. سرتیپ «یحیی سریع»، بامداد جمعه از هدف قرار دادن مجدد بندر «ایلات» در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد. او گفت: یک کشتی دیگر اسرائیلی و همچنین بندر «ایلات» را برای چندمین‌بار هدف قرار داده‌اند... ما با چند موشک بالستیک و کروز چند هدف وابسته به دشمن صهیونیست را در منطقه ام‌الرشراش (بندر ایلات) واقع در جنوب فلسطین اشغالی مورد حمله دقیق قرار دادیم... نیروی دریایی یمن کشتی اسرائیلی MSC DARWIN را هم در خلیج عدن با چند موشک دریایی مناسب و چند پهپاد با دقت مورد اصابت قرار داد.» چهارشنبه‌شب نیز انصارالله خبر داده بود که نیروهایش کشتی «مرسک یورک‌تاون» و یک ناو جنگی متعلق به آمریکا را در خلیج عدن و یک کشتی اسرائیلی را در اقیانوس هند هدف قرار داده‌اند. همچنین فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شد که یک کشتی آمریکایی با ۱۸ خدمه هدف حمله موشکی ارتش یمن قرار گرفته و یک ناو جنگی آمریکایی به مقابله با آن پرداخته است.
راهپیمایی عظیم یمن
راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از مردم فلسطین در شهر صعده و مناطق مختلف استان صعده صبح روز جمعه با شعار «همراه با غزه باعزت... بسیج و آمادگی» برگزار شد. مردم یمن با برافراشتن پرچم‌های یمن و فلسطین و پرچم‌های آزادی و برائت از دشمنان خدا، خواهان تحریم کالاهای آمریکایی و صهیونیستی شدند و فریاد خشم و انزجار خود را از آمریکا و دشمن صهیونیستی به دلیل جنایات و تجاوزات علیه مردم فلسطین برآوردند. شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌ها شکست عربی و اسلامی و همدستی رژیم‌ها در قساوت و جنگ نسل‌کشی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در طول بیش از ۲۰۰ روز نبرد را با حمایت بی‌حد و حصر آمریکا و غرب محکوم کردند.
۱۰۲ کشتی در ۲۰۲ روز
«سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن هم روز پنجشنبه درباره مسائل مختلف منطقه و جهان از جمله جنگ علیه غزه، اوضاع در سرزمین‌های اشغالی، حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، اعتراضات دانشجویی در آمریکا و همچنین عملیات‌های نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی سخنرانی کرد. دبیرکل انصارالله یمن در یک سخنرانی که از شبکه تلویزیونی المسیره پخش شد، گفت: «در طول ۲۰۲ روز تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۱۰۲ کشتی اسرائیل، آمریکا و انگلیس مورد حمله قرار گرفتند.» وی افزود که روزانه حدود دو کشتی مرتبط با اسرائیل هدف حمله این گروه قرار می‌گیرد. ناوبری کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ ۸۰درصد کاهش یافته است. الحوثی گفت که این گروه به دنبال گسترش و تقویت عملیات خود در اقیانوس هند است و تاکید کرد که در نتیجه کشتی‌های آمریکایی به مسیر‌های دریایی طولانی‌تر روی آورده‌اند که بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته و هزینه کشتیرانی، بیمه حمل‌ونقل دریایی و قیمت کالا‌ها را افزایش داده است. وی گفت: هزینه عملیات بیمه یک کشتی برای برخی شرکت‌ها در آمریکا بالغ بر ۵۰میلیون دلار بوده است که امری بی‌سابقه بوده و برای آنها مشکلی واقعی ایجاد می‌کند. هیچ اظهارنظر فوری از سوی آمریکا، انگلیس یا اسرائیل در مورد اظهارات وی وجود ندارد.
«کم‌کار نیستیم، کشتی‌ها کم شده‌اند»
الحوثی در ادامه تاکید کرد: برخلاف آنچه آمریکا ادعا می‌کند و سعی دارد آن را به عنوان یک دستاورد ارائه دهد، این عملیات‌های ما نیست که کاهش یافته بلکه تحرکات کشتی‌هاست که کاهش یافته است، در حقیقت این فعالیت‌های دریایی آمریکا است که ۸۰درصد کاهش داشته نه عملیات‌های ما. رهبر انصارالله در همین رابطه گفت: طرف اسرائیلی سعی کرد شیوه‌های دیگری را برای ارسال کالاهایش در پیش بگیرد از جمله اینکه آنها را به کشورهای دیگر فرستاده سپس آنها را به مقصد خود بار بزند. او تاکید کرد: سعی داریم به سایر کشورهای جهان اطمینان دهیم تا زمانی که از دشمن اسرائیلی حمایت نکنید و در حملات علیه کشور ما مشارکت نکنید، خطری شما را تهدید نمی‌کند.
«عملیات‌های حزب‌الله دقیق و ویرانگر است»
رهبر انصارالله یمن در سخنرانی خود با اشاره به تشدید گسترده عملیات‌های حزب‌الله لبنان در جبهه مهم و مستقیم آن علیه دشمن صهیونیستی گفت: عملیات‌های حزب‌الله دقیق، هدفمند، و برای دشمن اسرائیلی مؤثر و ویرانگر است. در حال حاضر نیز در محافل دشمن صحبت‌ها درباره تنگنایی که در مقابله با حزب‌الله با آن روبه‌رو هستند، آغاز شده است.
او اضافه کرد: عملیات‌های دقیق و مؤثر و رو به ‌فزونی حزب‌الله علیه دشمن ارتش آن را در شمال فلسطین آزار می‌دهد، صدها هزار نفر از اشغالگران غاصب در شمال فلسطین با مشکل بسیار بزرگی در آنجا مواجه بوده و از حضور در آنجا هراس دارند، تعطیلی بی‌سابقه کارخانه‌ها و شرکت‌ها در این منطقه تاثیر بزرگی بر اقتصاد دشمن گذاشته و هیچ‌یک از ابزارها و راهکارهای دشمن در متوقف کردن جبهه حزب‌الله یا منصرف کردن آن از استمرار حملاتش در حمایت از فلسطینی‌ها مؤثر نبوده است.
«دشمن در وضعیت شکست آشکار است»
او با اشاره به اینکه دشمن اسرائیلی در وضعیت شکست آشکاری است که رسانه‌هایش آن را رسوایی می‌دانند، گفت: شکست و ناکامی برای دشمن اسرائیلی و شریک آمریکایی‌اش است. آنها در رقم زدن پیروزی واقعی در غزه شکست خوردند و اُسرایشان را برنگرداندند و نیروهای مجاهد را نیز نابود نکردند. در مقابل آنها گروه‌های مقاومت در نوار غزه همبستگی داشته و با تاکتیک‌ها و شیوه‌های دشمن هرچقدر هم وحشیانه باشد، سازگاری پیدا کردند و خسارات گسترده‌ای را به آن وارد کردند. رهبر انصارالله یمن تقابل دریایی با آمریکا و انگلیس را به منزله پیروزی بزرگی برای یمن دانست و گفت: «در کنار آمریکا، انگلیس نیز با تلاش برای متوقف یا محدود کردن حملات یمن شکست مفتضحانه‌ای را ثبت کرد... ناوهای آمریکا و انگلیس جرأت ندارند در مناطقی بمانند که احتمال حمله موشکی وجود دارد.»
«آمریکا دانشگاه‌ها را 
تبدیل به پادگان نظامی کرده است»
الحوثی با اشاره با اعتراضات گسترده دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه اضافه کرد: نقش‌آفرینی منفی آمریکا در حمایت از اسرائیل به هدف قرار دادن هرگونه فعالیتی در داخل خود آمریکا رسیده و زمانی که بخشی از ملت آمریکا به جنایات کشتارجمعی در غزه اعتراض می‌کنند، با آنها سخت برخورد می‌شود؛ در واقع آمریکا نه به قوانین خودش احترام می‌گذارد، نه به هیچ‌یک از سرفصل‌هایی که تحت عنوان دموکراسی، آزادی بیان و عقیده به آنها می‌بالد و به محض طرح درخواست‌هایی در داخل آمریکا برای متوقف شدن کشتارجمعی و نسل‌کشی ملت فلسطین، نمی‌تواند تحمل کند و این صداها را بشوند. رهبر انصارالله یمن در ادامه گفت: رئیس‌جمهور آمریکا و مسئولان این کشور معترضان در دانشگاه‌های این کشور را تقبیح کرده و از آنها انتقاد کردند تا جایی که رؤسا و مسئولان دانشگاه‌ها را به برکناری و اخراج تهدید کردند، آمریکا با استقرار تعداد زیادی پلیس و بازداشت دانشجویان به شکل بدی به سمت نظامی‌کردن دانشگاه‌ها حرکت کرد.
کارنامه 200 روزه مقاومت عراق
یکی از کانال‌های نزدیک به مقاومت عراق (شاخه نجباء) کارنامه 200 روزه مقاومت عراق را منتشر کرده است. طبق آمار منتشرشده، مقاومت عراق 243 عملیات طی 200 روز جنگ داشته است: 90 عملیات در خاک عراق؛ 65 عملیات در سوریه و همچنین حمله به 88 هدف در فلسطین اشغالی. حزب‌الله با انتشار یک اینفوگرافیک در ۲۰۰اُمین روز طوفان‌الاقصی اعلام کرد که در مجموع ۱۹۹۸ عملیات علیه رژیم صهیونیستی و نیروهای پشتیبان آن یعنی تروریست‌های سنتکام از لبنان، عراق و یمن صورت گرفته است. خبر دیگر آنکه آمریکا نیروهای کمکی نظامی متشکل از ۴۰ خودرو را به پایگاه‌هایش در مناطق تحت اشغال نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در استان الحسکه سوریه اعزام کرد.