kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۴۷۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
 کیهان بررسی می‌کند

آیا فرانسه آماده جنگ با روسیه می‌شود؟

 
 
 
نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی نوشته است فرانسه خود را برای یک جنگ تمام عیار در اروپا و احتمالاً با روسیه آماده می‌کند اما گزارش‌ها حاکی است 
هیچ یک از قدرت‌های اصلی ناتو خواهان تشدید تنش با روسیه نیستند.
در سومین سال جنگ اوکراین آنچه که به نظر می‌رسد ممکن است به تشدید تقابل بین روسیه و اوکراین بینجامد بازی غربی‌ها با خطوط قرمز روسیه است. طی دو سال گذشته اروپا و آمریکا از تحویل سلاح‌های دوربرد که اوکراین را قادر می‌ساخت تا عمق خاک روسیه را هدف قرار می‌داد به شدت پرهیز می‌کردند. دلیل آن نیز کاملاً روشن بود چون پوتین تهدید کرده بود هدف قرار دادن شهرهای روسیه با سلاح‌های ناتو با واکنش شدید این کشور مواجه خواهد شد و ناتو به همین دلیل نمی‌خواست جنگ اوکراین به تشدید تنش بین روسیه و غرب منجر شود. اما در طی روزها و هفته‌های اخیر چراغ سبز ارسال تسلیحات دوربرد و حمله به عمق خاک روسیه به اوکراین از سوی ناتو صادر شده است.
فرانسه و آرزوی اعزام نیرو به اوکراین
 خط قرمز دیگر روسیه حضور مستقیم نظامی ناتو در اوکراین است.  کلید این بحث‌ها دوشنبه (7 اسفند) در پاریس زده شد. در حاشیه نشست 20 رهبر ناتو در پاریس ماکرون تلویحاً اعلام کرد که موضوع ارسال نیرو به اوکراین در این نشست مطرح شده است اما سران حاضر به نتیجه نرسیده‌اند اما ماکرون هشدار داد که این سناریو از روی میز حذف نشده است. این اظهارات با واکنش بسیاری در اروپا و آمریکا و خود روسیه رو‌به‌رو شد و اکثر کشورهای عضو ناتو اعزام نیرو به اوکراین را رد کردند همزمان مسکو نیز هشدار داد که در صورت مداخله ناتو در جنگ اوکراین آن هم بدین شکل جنگ بین روسیه و ناتو حتمی خواهد بود. اما رئیس‌جمهور فرانسه در نخستین واکنش پس از جبهه گرفتن مقامات غربی علیه او درباره اظهاراتش مبنی بر اعزام نیرو به اوکراین، گفت که پیش از گفتن حرف‌هایش، کاملاً درباره آن فکر کرده بود. همزمان روزنامه لوموند نیز گزارش داد دولت فرانسه در حال بررسی اعزام مستقیم یک گروه نظامی کوچک به اوکراین است تا به‌عنوان مربی برای نیروهای مسلح کیف و به‌عنوان «بازدارنده» مقابل مسکو عمل کنند. یک رسانه آمریکایی هم نوشته است فرانسه برای جنگ تمام عیار در اروپا آماده می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از پولیتیکو نیروهای فرانسوی خود را برای درگیری نظامی در قلمرو قاره اروپا آماده می‌کنند و فرض بر این است که این جنگ با دشمنی خواهد بود که می‌تواند از نظر قدرت آتش با فرانسه برابری کند. وبگاه پولیتیکو نوشته است:«در مرکز آموزش رزمی در شرق فرانسه، سربازان در شرایطی نزدیک به شرایط میدان جنگ، تمرین می‌کنند. تمام نیروها درگیر هستند و تمرینات نظامی مساحت ۱۲۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد». پولیتیکو نوشته است که فرماندهی فرانسه نامی از دشمن احتمالی نمی‌برد، اما معلوم است که منظورشان روسیه است.
اختلاف آلمان و فرانسه
واقعیت این است که هیچ یک از کشورهای عضو ناتو جنگ افروزی فرانسه در اوکراین را تأیید نمی‌کنند هم آمریکا و هم قدرت‌های اصلی عضو ناتو به صراحت اعلام کرده‌اند که قصدی برای اعزام نیرو و جنگ افروزی بیشتر در شرق اروپا را ندارند. مسئه‌ای که با عصبانیت شدید ماکرون همراه بود. از سوی دیگر خود ماکرون نیز می‌داند که بدون ناتو قادر به جنگ با روسیه نیست. در اروپا اصلی‌ترین کشوری که با جنگ طلبی فرانسه مخالفت می‌کند دولت آلمان است.«پولیتیکو» در گزارشی با اشاره به همین اختلاف نوشته است: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در ادامه اختلافاتش با آلمان بر سر اعزام نیرو به اوکراین به دنبال شرکایی در حوزه کشورهای بالتیک (لیتوانی، استونی، لتونی) است. به گزارش ایرنا این گزارش می‌افزاید: فرانسه در حال ائتلاف سازی با کشورهایی است که احتمالاً از ایده اعزام نیروهای غربی به اوکراین حمایت می‌کنند و در این روند درگیری با برلین را که در این زمینه محتاطانه‌تر عمل کرده تعمیق می‌کند.«استفان سژورنه» وزیر خارجه فرانسه روز جمعه در لیتوانی با همتایان خود از کشورهای اوکراین و بالتیک دیدار کرد. هدف این دیدار تقویت این دیدگاه بود که نیروهای خارجی می‌توانند به اوکراین در حوزه‌هایی مانند مین‌زدایی کمک کنند. «سژورنه» در نشستی به ریاست «گابریلوس لندسبرگیس» وزیر خارجه لیتوانی که در آن «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین نیز شرکت داشت گفت: روسیه نباید به ما بگوید که چگونه باید در ماه‌ها و سال‌های پیش رو به اوکرین کمک کنیم. روسیه نباید نقشی در چگونگی اقدامات ما داشته باشد یا برای ما خط قرمز تعیین کند. ما بین خودمان تصمیم می‌گیریم. «رادوسواف سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان روز جمعه در این کشور گفت حضور نیروهای ناتو در اوکراین غیرقابل تصور نیست و از ابتکار عمل ماکرون حمایت می‌کند زیرا نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری روسیه ترسیده است. پولیتیکو نوشت هر چند آلمان تاکنون بزرگ‌ترین حامی نظامی اوکراین در اروپا بوده است اما به دلیل بی‌میلی خود برای اعزام موشک‌های تاروس به کیف به دلیل ترس از تحریک مسکو تحت فشار شدید قرار دارد.
احتمال اخراج وزیر امور خارجه
خبر دیگر از اوکراین این که پس از اخراج برخی از مقامات ارشد نظامی، رئیس‌جمهور اوکراین هم‌اکنون در حال بررسی اخراج وزیر خارجه این کشور است. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، رسانه‌های محلی اوکراین به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حال بررسی اخراج «دیمیتری کولِبا» وزیر خارجه این کشور است. کولبا ۴۲ ساله، از مارس ۲۰۲۰ (اسفند 1398)وزیر امور خارجه اوکراین است. پیش از آن نیز معاون نخست‌وزیر در امور ادغام اروپا-آتلانتیک و فرستاده اوکراین در شورای اروپا بود. وب‌سایت «استرانا» به نقل از منابع آگاه که به نام آنها اشاره نکرده افزود: پرسش‌های زیادی درباره کولبا وجود دارد؛ به‌ویژه شکایت‌ها و گلایه‌های زیادی در رابطه با نامزدهای وزارت امور خارجه برای سفارت‌خانه‌ها.» به گفته این منبع آگاه «دفتر زلنسکی به صورت کلی از وزارت خارجه رضایت ندارد.» این گزارش رسانه‌های اوکراینی در شرایطی منتشر می‌شود که «اولِگ نیکولِنکو» سخنگوی اصلی وزارت خارجه اوکراین اخیراً با انتشار تصویری از خود و کولبا در فضای مجازی بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که از وزارت خارجه اوکراین استعفا کرده است. به نوشته استرانا «محتمل‌ترین نامزد» برای وزیر امور خارجه جدید اوکراین، ایگور ژوکوا، معاون رئیس دفتر زلنسکی است که بر سیاست خارجی دفتر ریاست جمهوری نظارت می‌کند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
0
0
اگر دامنه جنگ روسیه و اوکرای به اروپا کشیده شود تمام ایرانیهائی که به اروپا برای زندگی بهتر و گرفتن تابعیت رفته اند دوراه درپیش خواهند داشت یک بعنوان سرباز در این جنگ شرکت کنند که مرگشان حتمی است و دوم دست از پا دراز تر به میهن خود برگردند چون اینجا امن ترین نقطه در جهان امروز هست