kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۹۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹

 ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد باید در حوزه امنیت از آمریکا مستقل شویم


 
 سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی با هشدار نسبت به این که 
«بقای اروپا در خطر است» گفت: «در حوزه امنیت نباید وابسته به آمریکا باشیم و دست‌نشانده این کشور باقی بمانیم.» 
فرانسه از خیلی وقت پیش از ماکرون، ساز جدایی نظامی اروپا از آمریکا و «استقلال در حوزه امنیتی» را کوک کرده است. این کشور معتقد است، باید یک ارتش قدرتمند موازی با «ناتو» در اروپا شکل بگیرد، در غیر این صورت، اروپا از بین خواهد رفت. «ماکرون» هم از وقتی در فرانسه به قدرت رسیده است بارها بر طبل استقلال سیاسی و صدالبته امنیتی اروپا از آمریکا کوبیده است. خلاصه ایده ماکرون این است که اروپا برای تبدیل شدن به یک بازیگر مستقل فعال در مناطق مختلف جهان و پیشبرد منافع خود باید وابستگی امنیتی خود را به آمریکا کاهش دهد تا واشنگتن نتواند از اروپا به عنوان آلت دست در روابط خود مقابل چین و روسیه استفاده کند. به دنبال شروع جنگ اوکراین این ایده تقریباً به محاق رفت چرا که واشنگتن از فرصت این جنگ استفاده کرده و چتر امنیتی خود را در سرتاسر اروپا گسترش داده است. طی ماه‌های گذشته نیز بارها مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند بدون آمریکا قادر به حمایت از اوکراین یا مقابله با روسیه نیستند. در چنین فضائی رئیس‌جمهور فرانسه طی اظهاراتی تکرار کرده است که از رهبران اروپا می‌خواهد به شکل جدی به فکر استقلال امنیتی از آمریکا باشند. 
ماکرون ضمن هشدار نسبت به «احتمال بالای مرگ اروپا»، تاکید کرد که این قاره در «نقطه بحرانی» قرار دارد و برای مقابله با رقبای جهان باید اقدامات بیشتری انجام داد. او طی سخنانی در دانشگاه سوربُن فرانسه واقع در پاریس اظهار داشت: «خطری مبنی بر مرگ اروپا وجود دارد. اروپا در نقطه بحرانی قرار دارد و در مقابل رقبایی که با سرعت بالا در حال تجدید تسلیحات هستند، باید اقدامات بیشتری انجام دهد.» خبرگزاری فرانسه به نقل از رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اروپا احتمال دارد بمیرد و این فقط به انتخاب‌های ما بستگی دارد». رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه هشدار داد: «طی یک دهه آینده، خطر تضعیف اروپا یا حتی سقوط آن بسیار زیاد بوده است. از اروپا می‌خواهیم از یک اقلیت راهبردی بیرون بیاید؛ مسئله‌ای که این اتحادیه را بیش از اندازه به انرژی روسیه و در حوزه امنیت به ایالات‌متحده وابسته کرده است.» او با اشاره به این که «اروپا نباید دست‌نشایده آمریکا شود»، تاکید کرد: «ما باید این مفهوم استراتژیک دفاع معتبر اروپایی را برای خود بسازیم؛ اروپا نمی‌تواند تحت امر ایالات‌متحده آمریکا باشد».  خبرگزاری فرانسه درباره این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: ماکرون ۴۶ساله، در حالی که تنها سه سال از دومین و آخرین دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده و اکثریت پارلمانی خود را در سال ۲۰۲۲ از دست داده است، می‌خواهد به منتقدان خود نشان دهد که انرژی و تفکر گذشته خود را همچنان دارد.
هرج‌ومرج در فرودگاه‌های فرانسه
خبر دیگر از فرانسه این که اعتصاب «بی‌سابقه» کارکنان بخش کنترل ترافیک هوائی فرودگاه‌های این کشور در روز پنجشنبه، روزی که به گزارش رسانه‌های فرانسوی «روز سیاه» فرودگاه‌های این کشور بود، در چند دهه اخیر نیز بی‌سابقه بود، منجر به لغو صدها پرواز در فرانسه شد. ایرنا در این‌باره به نقل از «لوموند» نوشت: در پی فراخوان بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی کارمندان کنترل ترافیک هوائی فرودگاه‌های فرانسه موسوم به «اس.ان.سی.تی.ای» که در اعتراض به تغییرات در خدمات کارمندان و وضعیت دستمزدهای آنها از اعضای خود خواسته بود روز پنجشنبه دست از کار بکشند، شرکت‌های هواپیمایی مجبور به لغو بیش از نیمی از پروازها در ۲ فرودگاه اصلی شهر پاریس، یعنی «اورلی» و «رواسی شارل دو گل» شدند و در شهر مارسی در جنوب فرانسه نیز پروازهای بسیاری زمینگیر شدند. سخنگوی این اتحادیه که بیش از ۶۰درصد کارمندان کنترل ترافیک هوائی فرانسه را نمایندگی می‌کند، پیش‌تر با بیان اینکه این اتحادیه انتظار دارد اعضای آن با شرکت گسترده در این اعتصاب یک رکورد تاریخی را ثبت کنند، گفته بود: مردم باید انتظار اختلال شدید و تاخیرهای طولانی در پروازها را داشته باشند. بر اساس این گزارش تعداد پروازهای لغو شده در روز پنج‌شنبه در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و هزاران مسافر نیز سرگردان شده‌اند.