kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۶۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
 با امضاء بایدن صورت گرفت

 ضرب‌الاجل 9 ماهه آمریکا به مدیران تیک تاک یا آمریکایی می‌شوید یا منحل!



سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه سنای آمریکا، ضرب‌الاجل 9ماهه‌ای را برای مدیران شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» تعیین کرد که مالکیت این شبکه اجتماعی اگر به آمریکا واگذار نشود منحل خواهد شد! 
موضوع نظارت و کنترل شبکه‌های اجتماعی در غرب به یک امر غیرقابل خدشه و جدی تبدیل شده است. شبکه‌های اجتماعی در هیچ کجای دنیا بدون ضابطه رها نشده‌اند هیچ دولتی اجازه نمی‌دهد این شبکه‌ها به ابزاری برای ضربه زدن به امنیت، ثبات سیاسی، انسجام اجتماعی و به طور کلی منافع و امنیت ملی کشور تبدیل شود. از این منظر «سامان‌بخشی» شبکه‌های اجتماعی و شفاف‌سازی فعالیت‌ها در فضای مجازی در راستای حراست از امنیت و منافع ملی در بسیاری از کشورها از اصول مهم و پذیرفته‌شده است و برخلاف تبلیغات رسانه‌ای، در کشورهای غربی این «سامان‌بخشی» و «کنترل» جدی‌تر از سایر کشورهاست. به ویژه اگر این شبکه‌ها، «خارجی» باشند. به عنوان مثال در آمریکا برخلاف ادعاهای دائمی مقامات این کشور مبنی بر «آزادی بیان» و «دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات» سخت‌ترین محدودیت‌ها علیه شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» که یک «پلتفورم» محبوب، پُرطرفدار و البته چینی است، اعمال می‌شود. طی یک سال گذشته نهادهای آمریکا اعم از دولت و کنگره این کشور محدودیت‌های مختلفی را برای استفاده از این شبکه اجتماعی در آمریکا وضع کرده‌اند. همچنین کنگره آمریکا مدیرعامل این شرکت را به دلیل آنچه «سوءاستفاده چین از اطلاعات کاربران»، جهت ارائه توضیحات احضار کرد. تصاویر منتشرشده از توضیح خواستن مقامات آمریکایی از مدیران این شبکه اجتماعی محبوب، چیزی کمتر از یک «محاکمه» و «بازجویی» کم نداشت! در تحولی جدید در همین زمینه سنای آمریکا سه‌شنبه گذشته قانونی را تصویب کرد که به شرکت چینی «بایت دنس» ۹ ماه تا یک سال، فرصت می‌داد تیک‌تاک را در آمریکا واگذار کند، در غیر این صورت با ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی رو‌به‌رو خواهد شد. در ادامه، «جو بایدن» نیز روز چهارشنبه، لایحه مربوط به فروش اجباری یا ممنوعیت تیک‌تاک را به همراه لایحه‌ای امضا کرد که میلیاردها دلار کمک جدید آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه فراهم می‌کند.
واکنش تیک‌تاک
«شو زی چو» مدیرعامل تیک‌تاک در ویدئویی که لحظاتی پس از امضای لایحه توسط بایدن منتشر کرد، گفت: «مطمئن باشید هیچ‌جا نمی‌رویم. حقایق و قانون اساسی در کنار ماست و ما انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.»
«رویترز» نیز در گزارشی به بررسی وضعیت تیک‌تاک پس از تحولات اخیر پرداخت و نوشت: «اکنون که این لایحه توسط رئیس‌جمهور آمریکا امضا و به قانون تبدیل شده است، انتظار می‌رود تیک‌تاک برای متوقف کردن آن، شکایت کند. همچنین انتظار می‌رود وکلای تیک‌تاک، از دادگاه بخواهند مانع اجرای این قانون شود...اکنون که این لایحه توسط بایدن امضا شده است، بایت دنس، ۲۷۰ روز فرصت خواهد داشت تا فعالیت‌های آمریکایی سرویس ویدئویی تیک‌تاک را بفروشد. اگر به نظر برسد بایت دنس در پایان مهلت ۹ماهه، به واگذاری تیک‌تاک نزدیک شده است، رئیس‌جمهور می‌تواند یک مهلت ۹۰ روزه دیگر بدهد تا هرگونه توافق، نهائی شود. اگر این لایحه، به قانون تبدیل شود، مهلت ۲۷۰روزه، نزدیک زمان تحلیف رئیس‌جمهور بعدی آمریکایی در ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۵، (6 بهمن 1403) به پایان خواهد رسید و تصمیم برای مهلت سه‌ماهه با رئیس‌جمهور بعدی خواهد بود که ممکن است بایدن دموکرات یا دونالد ترامپ جمهوری‌خواه باشد.»