kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد



مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از وصل شدن آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، «هاشم امینی»، با اعلام این خبر، گفت: از مجموع 300 روستای درگیر پیامدهای سیل، تنها 28 روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روزهای آینده مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که هم‌چنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استـفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد. در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.
امینی افزود: خوشبختانه طی 24 ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌ شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید 43هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت 28روستای باقی‌مانده، با استقرار 15 دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تامین شده است.
«فیروز قاسم‌زاده»، سخنگوی صنعت آب هم سوم اردیبهشت با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت بارش در استان‌های جنوبی خاطرنشان کرد: بارش‌های جنوب‌ شرق کشور به‌ویژه در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی‌سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به‌وقوع پیوست که در پنج ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر رکورد، بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.
وی افزود: متوسط بارش سیستان و بلوچستان حدود ۱۰۰ میلیمتر است که در این سامانه بارشی، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد.
قاسم زاده گفت: آمارهای ثبت شده در این سامانه بارشی حاکی از شدت این سامانه نسبت به چرخند حاره‌ای گونو سال ۸۶ و بارش‌های دی سال ۹۸ بوده و در اثر این بارش‌ها، تقریباً تمامی سدهای منطقه سرریز کرد.
سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: سد کهیر که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب ورودی داشت که با حجم خالی ایجاد شده در مخزن قبل از وقوع سیل، به‌خوبی مدیریت شد و مازاد سیلاب بی‌سابقه را با حداقل مقادیر جریان به پایین دست منتقل ساخت.
وی افزود: ارزیابی‌های دقیق وزارت نیرو قبل از وقوع سیل باعث مدیریت بهینه سیل شد و نه تنها حجم عمده‌ای از سیل در مخازن تله‌اندازی شد، بلکه با تدابیر صورت گرفته، از عبور جریان‌های با شدت بالا به پایین دست ممانعت به‌عمل آمد و مانع از وقوع اتفاق‌های مشابه کشورهای جنوب خلیج فارس شد که با تلفات جانی و مالی در این سامانه روبه‌رو بودند.