kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۶۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

«تورم» و «جرم و جنایت» 2 مسئله مهم مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

 
 
بر اساس یک نظرسنجی جدید، اکثر آمریکایی‌ها موضوع تورم و جرم و جنایت را اولویت اصلی خود در انتخاب فرد مناسب برای ریاست‌جمهوری در نظر گرفته‌اند.
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حدود 6 ماه دیگر برگزار خواهد شد. هردو کاندیدای دموکرات و جمهوری‌خواه بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی گرفتار مسائل و مشکلات عدیده‌ای هستند. بایدن به جز زوال عقل و سن بالا گرفتار سیاست خارجی حمایتی خود از رژیم جنایتکار اسرائیل نیز هست؛ مسئله‌ای که باعث شده افکار عمومی آمریکا از وی رویگردان شود. در حزب جمهوری‌خواه نیز ترامپ با چندین پرونده کلاهبرداری و جنائی روبه‌رو است که اگر به نتیجه برسد- به گفته خود وی- ممکن است با 500 سال زندان روبه‌رو شود. از سوی دیگر نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی، از اولویت‌های اصلی مردم این کشور در انتخابات پیش‌رو است. این نظرسنجی که توسط مؤسسه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» و «ایپسوس» انجام شده مشخص کرد که «تورم» و «جرم و جنایت» در میان مسائل اصلی و مهم برای آمریکایی‌ها پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ (آبان 1402) است.  ایسنا در این‌باره به نقل از پایگاه خبری هیل نوشته است، در این نظرسنجی معلوم شد که بیشتر آمریکایی‌ها می‌گویند به دونالد ترامپ، در این مسائل بیشتر اعتماد دارند تا به جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا. 
بر اساس این نظرسنجی 88درصد از آمریکایی‌ها در این نظرسنجی گفته‌اند که وقتی می‌خواهند رای بدهند، به اقتصاد فکر می‌کنند و ۸۵درصد هم گفته‌اند که همین نظر را درباره تورم دارند.  در این نظرسنجی همچنین مشخص شد مشخص شد که ۴۶درصد از آمریکایی‌ها گفته‌اند به ترامپ در حوزه اقتصاد اعتماد دارند در حالی که ۳۲درصد همین نظر را درباره بایدن دارند. همچنین ۲۱درصد هم اعلام کرده‌اند که در اقتصاد به هیچ‌کدام از این دو نفر اعتمادی ندارند. 44درصد از شرکت‌کنندگان نیز اعلام کرده‌اند که به ترامپ در نحوه رسیدگی به تورم اعتماد دارند و این میزان برای بایدن ۳۰درصد است. ۲۵درصد هم گفته‌اند که به هیچ‌کدام‌شان در رسیدگی به تورم اعتمادی ندارند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از زمان روی کار آمدن بایدن از نظر مالی در وضعیت خوبی نیستند. ۴۳درصد هم گفته‌اند که وضعیت مالی آنها در زمان ریاست‌جمهوری بایدن «اصلا» خوب نیست، ۴۰درصد هم گفته‌اند که «تقریبا» همین وضعیت را دارند و ۱۶درصد نیز گفته‌اند که وضعیت بهتری دارند. 
طبق نتایج این نظرسنجی، اکثریت مردم آمریکا نسبت به افزایش جرم و جنایت در کشورشان نیز نگران هستند. نتایج نظرسنجی مؤسسه «گالوپ» می‌گوید نگرانی مردم آمریکا از وقوع جرم و جنایت به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ رسیده است.
بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی
روزنامه انگلیسی «گاردین» هم با اشاره به محبوبیت پایین «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» در نظرسنجی‌های انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری این کشور، به بررسی دلایل این امر پرداخت و ضمن بی‌ثبات دانستن چشم‌انداز حاکم بر این رویداد سیاسی، هرگونه پیش‌بینی زودهنگام درباره نتایج این انتخابات را بی‌اساس ارزیابی کرد.  به گزارش ایرنا، این رسانه انگلیسی با اشاره به فرصت ۶ماهه باقی مانده تا یکی از مهم‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا، ‌رویدادهای ناگهانی از جمله پس‌لرزه‌های همه‌گیری جهانی، حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا، ‌تصمیم دادگاه عالی آمریکا برای پایان دادن به حق سقط جنین و جنگ‌های اوکراین و غزه را به عنوان رویدادهای تاثیرگذاری نام برد که می‌تواند به انتخابات پیش‌رو در این کشور شکل دهد. این گزارش نیز اقتصاد را اولویت برتر رای‌دهندگان آمریکایی معرفی و اضافه می‌کند: با این که بایدن از محرک‌های اقتصادی و بسته‌های زیرساختی برای افزایش تولیدات صنعتی استفاده کرده، اما تاکنون تایید و رضایت کمی از سوی رای‌دهندگان دریافت کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان معتقدند در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، وضعیت بهتری داشتند. بنابراین تورم بالا می‌تواند برای بایدن گران تمام شود. در این گزارش با اشاره به نقاط ضعف بایدن در سیاست خارجی آمده است: حمایت نظامی دولت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه، انتقاد شدید برخی از دموکرات‌ها از فقدان تلاش دولت برای آتش‌بس را به دنبال داشته است. این در حالی است که تشدید اعتراضات دانشجویی در مورد جنگ در غزه نیز می‌تواند به تلاش او برای انتخاب مجدد لطمه بزند؛ چرا که جمهوری‌خواهان به دنبال نمایش تظاهرات‌های عمدتاً مسالمت‌آمیز دانشجویان به‌عنوان فعالیت‌های خشونت‌آمیز و یهودی‌ستیز هستند. رسانه‌های راستگرا به امید ایجاد تفرقه در میان دموکرات‌ها و ترویج ناکامی دولت بایدن در کنترل هرج‌ومرج ملی به این اعتراضات می‌پردازند. گاردین در بخش دیگری از این گزارش شرایط نامناسب نامزد جمهوری‌خواهان را این‌گونه توصیف کرد: ترامپ در حالی سومین تلاش خود برای راهیابی به کاخ‌سفید را پیش می‌برد که نسبت به سال‌های ۲۰۱۶ یا ۲۰۲۰ خطرناک‌تر و افراطی‌تر شده است. 
وی نامزدی خود را تا حدی به عنوان انتقام علیه دشمنان سیاسی‌اش تصور کرده و احتمال بروز خشونت در بزنگاه انتخابات ۲۰۲۴ را رد نمی‌کند. این گزارش در پایان با تاکید
 بر اهمیت هر رویدادی که در ۶ ماه آینده در داخل و خارج از آمریکا رخ دهد پیش‌بینی 
کرد: رویدادهای زیادی قرار است اتفاق بیفتد و خیلی چیزها تغییر خواهد کرد.